Przejście pieszych przez most na ulicy Warszawskiej niebawem będzie nieco łatwiejsze. Zanim most zostanie przebudowany GDDKiA wprowadzi kilka rozwiązań mających na względzie bezpieczeństwo pieszych.
W 2019 roku została rozebrana kładka prowadząca przez Kwisę, łącząca ul. Robotniczą z ul. Warszawską. Zły stan techniczny obiektu stwarzał wówczas niebezpieczeństwo dla przechodzących kładką, zaś Urząd Miasta Lubań był zobowiązany do usunięcia zagrożenia. Osoby korzystające z kładki na co dzień zaczęły przemieszczać się mostem na ul. Warszawskiej (na drodze krajowej nr 30). Jednak wąskie chodniki oraz duży ruch pojazdów na moście stanowią zagrożenie dla pieszych. Niebezpieczeństwo zauważają mieszkańcy oraz władze miasta.
- W roku ubiegłym, po spotkaniu radnych Klubu „Lubań Razem” wystąpiłem z wnioskiem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu w sprawie możliwości poszerzenia przejścia dla pieszych przez most na drodze krajowej nr 30, bądź budowy nowej kładki wzdłuż mostu - rozpoczął Burmistrz Miasta Lubań, Arkadiusz Słowiński. - W odpowiedzi na pismo, GDDKiA informowała, że ma w planach przebudowę mostu na DK30 (być może wraz z budową bocznej kładki dla pieszych), co wynika z konieczności dostosowania przewozu tonażowego do parametrów drogi krajowej. Nie określono jednak terminu podjęcia działań - mówił A. Słowiński.
Samorząd wyraził możliwość ewentualnej partycypacji w kosztach przygotowania projektowego. Lecz zanim GDDKiA przystąpi do inwestycji na DK30 musi uzyskać zgodę z Ministerstwa Infrastruktury, a przy tym zdobyć niemałe fundusze. Na ten moment na wspomnianej drodze prowadzone są drobne remonty związane z barierkami czy chodnikami, ale nadal brak decyzji co do generalnego remontu. GDDKiA zadeklarowała jedynie, ze zgłosi konieczność przebudowy omawianego obiektu (z uwagi na zbyt niską nośność) do planu na kolejne lata.
- Zdajemy sobie sprawę, że zanim to nastąpi może minąć jeszcze trochę czasu - zauważył burmistrz Lubania. - Dlatego warto już teraz wprowadzić choć doraźne rozwiązania, które wpłyną na bezpieczeństwo osób poruszających się na moście. Tym samym poprosiliśmy GDDKiA we Wrocławiu (między innymi poprzez radnego Michała Kraskę), aby rozważyła możliwość innego zabezpieczenia przejścia dla pieszych. Nasza prośba została pozytywnie rozpatrzona. Powstał projekt zmiany w organizacji ruchu, na odcinku DK30, od km 23+900 do km 24+200 (most na Kwisie), który obejmuje wykonanie oznaczenia poziomego liniami P-7b w celu optycznego zawężenia pasów ruchu oraz ograniczenie prędkości pojazdów do 40 km/h. Zaplanowane prace powinny być wykonane do końca lipca br. - podsumowuje A. Słowiński.
(ŁCR)