Inwestycje Gminy Miejskiej Lubań realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) to główny temat ostatnich obrad Rady Miasta Lubań.
25. lutego rajcy miejscy spotkali się na XXI sesji Rady Miasta. Zgodnie z porządkiem obrad przyjęto protokół z XX sesji Rady Miasta Lubań oraz sprawozdanie z pracy Burmistrza Miasta Lubań w okresie międzysesyjnym.
W ramach podsumowania współpracy warsztat z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego przeprowadził Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
– Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (IPPP) jest fundacją, która już od 15 lat zajmuje się efektywnością w zamówieniach publicznych. Współpracujemy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a także innymi organizacjami pozarządowymi, które zajmują się PPP – rozpoczął B. Korbus. – Od dwóch lat wspólnie z Narodową Agencją Poszanowania Energii realizujemy projekt, który w ramach polityk unijnych ma za zadanie wdrażać nowoczesne instrumenty finansowe. Jeden z nich dotyczy głębokiej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej – dodał przedstawiciel IPPP.
W Lubaniu realizacja przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego dotyczy budynku Szkoły Podstawowej nr 2, hali sportowej i pływalni MOSiR oraz Miejskiego Domu Kultury. Dla tych inwestycji IPPP przygotował dokumentację techniczną, czyli audyty energetyczne i program funkcjonalno-użytkowy oraz analizy przedrealizacyjne, które razem z całą dokumentacją przetargową służą wdrożeniu przedsięwzięć PPP. Ze względu na skalę możliwości finansowych miasta jako pierwsze z przedsięwzięć, które może być wdrożone do realizacji, została wybrana inwestycja związana z modernizacją szkoły, pływalni i hali sportowej. Aktualnie trwają kolejne etapy prac mające na celu wdrożenie tego przedsięwzięcia.
– Partnerstwo publiczno-prywatne to jest tak naprawdę zamówienie publiczne, które różni się od tego tradycyjnego. Zazwyczaj gminy ogłaszają przetarg najpierw na projekt, potem na budowę. Po wybudowaniu infrastruktury ogłaszają kolejne przetargi na utrzymanie, zakup prądu, renowacje czy remonty – mówił B. Korbus. – W PPP jest szansa, aby w jednym przetargu wszystkie te zamówienia, wszystkie obszary współpracy z wykonawcami z sektora prywatnego, zebrać w jednym przetargu – powiedział Bartosz Korbus. – Zgodnie z naturą PPP partner prywatny prefinansuje nakłady inwestycyjne. Na etapie inwestycji wykonawca ponosi ryzyko budowy, co oznacza, że musi zgodnie z zapisami w umowie na swój koszt „udźwignąć” tę inwestycję. Ze względu na podział zadań wynagrodzenie partnera prywatnego jest też trochę inaczej skonstruowane. Jest wypłacane dopiero od momentu, kiedy to co miał zbudować czy zmodernizować zaczyna funkcjonować zgodnie z ustaleniami – podkreślał B. Korbus.
Czyli najpierw partner prywatny finansuje inwestycję z własnych środków, a dopiero potem gmina płaci za całość przedsięwzięcia. Opłata wypłacana jest za zaprojektowanie, zbudowanie, finansowanie i utrzymanie, czyli też zarządzanie czy bieżące remonty. W umowach energetycznych podstawę rozliczeń z partnerem prywatnym stanowią oszczędności. Jeżeli w okresie rozliczeniowym będzie zużyte więcej jednostek rozliczeniowych energetycznych, cieplnych czy elektrycznych niż wynika to z oferty wówczas partner prywatny jest obciążony notą finansową, czyli płaci za przekroczenia.
Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. W Polsce w formule PPP realizowanych jest szereg inwestycji. Można tutaj wymienić m.in. rewitalizację Dworca PKP oraz terenów przydworcowych w Sopocie, System Gospodarki Odpadami dla Poznania, budowę i eksploatację oczyszczalni ścieków w Mławie, budowę budynku Sądu Rejonowego w Nowym Sączu, Domy Socjalne w Oławie, budowę i utrzymanie wiat przystankowych w Warszawie czy termomodernizację 23 budynków oświatowych w Zgierzu.
Po wystąpieniu gościa z IPPP radni przystąpili do podejmowania uchwał. Wprowadzono zmiany w budżecie miasta na 2020 r. Plan dochodów budżetu miasta po zmianach wynosi 95 396 560,75 zł, a plan wydatków po zmianach wynosi 96 287 560,75 zł. Podjęto uchwałę Nr XXI/135/2020 Rady Miasta Lubań w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu oraz nadano statut Miejskiemu Domowi Kultury w Lubaniu.
Po komunikatach zakończono obrady.
Kolejna XXII sesja Rady Miasta Lubań odbędzie się 31 marca.
(ŁCR)